Novice
O zemeljskem plinu in
plinskih tehnologijah.
Novice

Intervju: Miha Požek, lastnik avtomobila na stisnjen zemeljski plin

»Vsekakor bo tudi moj naslednji avtomobil na metan (CNG).«

»Vsekakor bo tudi moj naslednji avtomobil na metan (CNG).«

Miha Požek je že pet let zadovoljen uporabnik vozila na stisnjen zemeljski plin (CNG, metan) znamke Fiat Multipla. Z nami je delil svojo izkušnjo o tem, kako je imeti avto na CNG.

Koliko časa že imate avtomobil na stisnjen zemeljski plin (CNG) in za katero znamko ste se odločili?
Iskal sem Fiat Multiplo, ker je pet sedežev ravno za enega premalo. Ker je večina relacij kratkih, bi bil nakup dizla nesmiseln. Predvsem zimska jutra so neprijetna, ker se motor prepozno segreje. Zato je bila logična izbira bencinski motor, ki bi ga predelal na plin (LPG). Naključje je naneslo, da je imela le Multipla z bencinskim motorjem že serijsko vgrajeno napeljavo za metan (zemeljski plin, CNG). Prvo leto sem bil primoran polniti plin čez mejo, potem pa je končno postala polnilnica v Ljubljani dostopna tudi drugim uporabnikom. Vozilo imam že dobrih pet let.

Ste kupili vozilo pri enem izmed pooblaščenih ponudnikov za to znamko ali ste se rajši odločili za nakup rabljenega avtomobila?
Avtomobil je rabljen, uvožen iz Italije. Italijani imajo dolgoletno prakso uporabe CNG, Fiat pa ima tudi široko paleto modelov na CNG in nisem niti malo podvomil, da bo izkušnja pozitivna. Tudi cena je bila zaradi bencinskega motorja ugodna.

Na trgu je vse več ponudbe vozil na alternativna goriva (električna, hibridna). Hkrati so trenutno tudi nekoliko nižje cene naftnih derivatov. Kako to, da ste se odločili za nakup avtomobila na stisnjen zemeljski plin?
Kot že rečeno, je bil metan bolj naključje. Elektrika je super, ampak zaradi tempa življenja bi mi povzročala več težav, kot bi prinesla prednosti. Na začetku sem razmišljal, da bi vzporedno vgradil še LPG, obetavna novica, da bo polnilnica v enem letu na voljo tudi zasebnim uporabnikom, pa me je odvrnila od investicije.

Ko smo že pri primerjavah z drugimi gorivi, kako je s stroški? So se denimo mesečni stroški prevoza na delo zmanjšali? Kakšna je poraba? Kakšni so stroški vzdrževanja vozila?
Multipla ni ravno presežek aerodinamike, zaradi teže vozila pa je poraba, predvsem mestni cikli, precej visoka. Vožnja na metan stroške goriva skoraj razpolovi in je med 5 do 6 kg/100 km. Poraba bencina je okoli 10 l/100 km, pač kratke relacije z mrzlim motorjem, na daljših pa se vedno mudi in je noga težja. Polnim okoli 25 kg metana, kar zadostuje za 400 do 500 km. 25 kg metana (CNG) je novembra 2016 enako 18 litrom bencina, »računice« ni niti z dizlom.
Stroški vzdrževanja so ostali enaki, je pa težava s servisno mrežo, ker servisi v Sloveniji nimajo izkušenj s CNG. Napake v delovanju motorja težko ali pa narobe diagnosticirajo. Fantom pri enem od servisov se vsaj malo sanja in so znali za občasne težave vžiga svetovati, kaj zamenjati. V mojem primeru je šlo za injektor, ki je odpovedoval in v določenih vremenskih pogojih (vlaga, mraz) celo ni deloval. Vse štiri injektorje, kupljene pri »hišnem« spletnem dobavitelju, sem kar sam zamenjal v slabih desetih minutah.
Vzdrževanje bencinskih motorjev pa je že na splošno cenejše od dizelskih.

Če se vrneva nazaj na goriva, vsak avtomobil na CNG ima dodaten rezervoar za bencin. Kako pogosto polnite bencin?
Rezervoar za bencin je na račun jeklenk manjši (dobrih 30 l), doseg pretežno mestne vožnje je zato krajši (okoli 300 km). Večinoma je poln, ker včasih nanese, da me pot ne pelje mimo polnilnice in se vozim pač na dražje gorivo. Vsekakor ima prednost čimprejšnje polnjenje CNG. Se je pa obisk bencinskih črpalk zelo zmanjšal, morda na enkrat na mesec.

Kako poteka sama vožnja? Občutite kakšne razlike v primerjavi z vožnjo na druga goriva?
Menda naj bi bila moč motorja malenkost manjša, ampak se ne opazi. Delovanje motorja na CNG je enako pri vseh zunanjih temperaturah. Največja prednost pred alternativo (LPG) je takojšnje delovanje na metan. Motorni računalnik preklopi na plin v nekaj sekundah po zagonu motorja. Fiatovi agregati poleg tega ne potrebujejo mazanja ventilov, ni nobenega nastavljanja, nadgradnje programske opreme – skratka, stvar dela.

Koliko kilometrov ste že prevozili z vozilom na CNG?
Kmalu bo 100.000 km.

Kako se pa avtomobil na CNG obnese na daljših razdaljah? Ste se morda z njim odpravili že na kakšno daljše potovanje po Evropi?
Na daljša potovanja se odpravim z udobnejšim avtomobilom, ki je sicer dizel. Saj ne, da Multipla ni udobna, ampak ima premajhen prtljažnik za petčlansko družino. Če bi bil to prvi avtomobil, pa ne bi imel nobenih pomislekov. Sploh pa ne v zahodne države (IT, AT, DE), kjer je mreža polnilnic CNG dovolj razširjena.
Na polnilnici v Ljubljani večkrat srečam tujce, med čakanjem pa tudi pokramljamo. Vsi imajo pozitivne izkušnje in so veseli, da se na poti lahko ustavijo tudi v Ljubljani, ker jim je vožnja na bencin čista potrata denarja.
 

Bi želeli o svoji izkušnji še kaj dodati za bralce našega portala?

Vsekakor bo tudi naslednji avtomobil na metan (CNG). Če bi imel možnost polniti avtomobil tudi doma, ker imam priključek za zemeljski plin, bi bilo pa še bolje. Preračunani stroški z elektriko vred bi znesli manj kot 3 EUR/100 km. To je samo četrtina stroškov goriva, če bi se vozil na bencin, oziroma tretjina, če primerjam z dizlom. Žal pa se še nihče ni lotil distribucije in montaže hišnih kompresorjev. Znanec ima svoj kompresor in mu prav zavidam nizke stroške.

Zalog metana naj bi bilo za 400 let. Vsekakor dovolj, da v tem času najdemo boljše alternative motorjem na notranje izgorevanje. In ko stojim v jutranji gneči na mestni vpadnici, se mi zdi prav imenitno, da spuščam v zrak samo CO2 in vodo.

Priklop zemeljskega plina
Zemeljski plin se splača in poplača